Aktivno oz. zdravo sedenje, dinamično sedenje, gibalno oz.gibljivo sedenje

V zadnjem stoletju se je človeško okolje in delo, ki ga opravlja, zelo spremenilo. Večino dejavnosti, ki jih “moderen” človek opravlja je v sedečem položaju, pa naj bo to v službi, doma ali med vožnjo z avtomobilom ali kolesom. Ker je človeško telo prilagojeno na stoječ položaj z pokončno držo, se z modernim načinom življenja pojavlja povečano število zdravstvenih težav povezanih s sedenjem.

 

Že dolgo poznamo navaden pisarniški stol s statičnim sedežem, ki je v uporabi že dobro stoletje in ima določene omejitve oz. slabe lastnosti uporabe. Z napredkom in raziskavami se je sedenje na običajnih pisarniških stolih spremenilo do te mere, da nam moderni statični stoli nudijo premišljeno ergonomijo, ki je zamišljena tako, da se oblika stola čimbolj prilagaja idealnim krivuljam hbtenice. Z industrualizacijo smo dobili tudi stole z gibljivim – aktivnim sedežem, ki so “mala revolucija” v pristopu k bolj zdravemu sedenju.

Aktivno oz. zdravo  sedenje se dogaja, kadar nam sedež omogoča oz. nas sili v aktivnost – gibanje med sedenjem. Imenujemo ga lahko tudi dinamično sedenje, saj dinamika sedeža ugodno vpliva na človeško hrbtenico, kar ima za posledico lažje opravljanje nekaterih del, pri katerih sedimo.

Aktivno ali dinamično sedenje je nasprotje statičnemu sedenju, ki je sedenje na pisarniškem stolu, kjer je sedež fiksen tako, da je naša hrbtenica konstantno točkovno obremenjena. Prav tako pri statičnem sedenju ne sodelujejo hrbtne mišice, ki so steber oz. podpora naše hrbtenice. Ker človeško telo ni ustvarjeno za dolgotrajno sedenje v mirovanju, lahko trebušne in hrbtne mišice popolnoma oslabijo zaradi neaktivnosti, kar je vzrok, da mišice ne zmorejo več podpiranja hrbtenice oz. držanja hrbtenice v dobri drži-postavi. Dolgotrajno statično sedenje ne spodbuja uporabnika v pravilno držo ter zmanjšuje cirkulacijo krvi v noge, kar ima za posledico odrevenele – mravljinčaste noge. Poleg tega nam dolgotrajno statično sedenje na pisarniškem stolu zaradi nepravilne, naprej sklonjene drže povzroči zategnjene,utrujene vratne in ledvene mišice, kar lahko vodi do mišičnega krča, ki nas dokončno onesposobi za delo.

Ponudba različnih ergonomskih aktivnih stolov je velika, tako da najdemo take, ki omogočajo samo  premike naprej in nazaj ter bolj izpopolnjene, na katerih se sedež premika v vse smeri (360 stopinj) in na katerih je treba “loviti “ravnotežje. Vsi gibi, ki jih dopušča tak aktivni stol, ne vplivajo enako dobro na hrbtenico, zato je priporočljivo, da se vsi gibi izvajajo pri vzravnani drži hrbtenice. Aktivni stoli silijo v pravilni položaj hrbtenice. Sedenje na aktivnem stolu lahko primerjamo s sedenjem na žogi, ki je priznan medicinski pripomoček za zdravo hrbtenico. Aktivno oz. dinamično sedenje krepi trebušne in hrbtne mišice, izboljšuje ravnotežje ter onemogoča tvorjenje odpadnih kemičnih  snovi, ki se tvorijo pri statičnem sedenju zaradi obrambnega sistema telesa. Hkratno, ko se krepijo mišice, se odpravljajo bolečine v hrbtenici oz. bolečine v organih, ki so povezani z njo. Poleg tega odpravljajo tudi  probleme z držo ter tako pripomorejo k lepši in pravilnejši postavi. Medenica je pri sedenju v pravilnem položaju, kar pomeni, da sedimo na sedalnih kosteh (lat. ischium) in ne v ukrivljenem položaju medenice, kar se pogosto dogaja pri sedenju na statičnih sedežih. Predvideva se, da  dinamično sedenje  dodatno spodbuja žleze k izločanju tekočine – maziva za sklepe in medvretenčne diske, da ostanejo namazani in napolnjeni z vodo – hidrirani. Gibanje  tako pospešuje cirkulacijo krvi po nogah, kar ugodno vpliva na zmanjšanje otečenih nog oz. gležnjev ter  odpravlja težave, povezane s krčnimi žilami ter globoko vensko trombozo (GVT).

 

Znano je, da gibanje pospeši dotok krvi in hranil do medvtetenčnih ploščic. Veliko starostno pogojenih sprememb na fasetnih sklepih hrbtenice in medvretenčnih ploščicah je posledica neaktivnosti  v sedečem položaju, saj diski sčasoma postanejo neprehranjeni in dehidrirani, kar ima za posledico sesedle ali poškodovane diske, vretenca ter fasetne sklepe.

Številne raziskave o zdravju hrbtenice pritrjujejo dejstvu, da je človeško telo po konstrukciji namenjeno gibanju. Ko se gibamo,  naše telo deluje pod optimalnimi pogoji: sklepi se mažejomišice so dobro prehranjene s hranili in kisikom, ki preprečuje staranjemedvretenčni diski so hidrirani. Številna navodila o telovadnih vajah med dolgotrajnim sedenjem so dober pokazatelj, da je nakup aktivnega stola ali žoge za sedenje  vsekakor dolgoročna naložba v vaše zdravje.

Imate vprašanje v zvezi z bolečinami v križu ali glede uporabe pripomočkov?
Na vsa vaša vprašanja odgovarjamo tudi na forumu.

Članki in nasveti

Spletna trgovina WebyShop :: http://www.webyshop.com